הנושא: המספרים בזכר ובנקבה ( עד- 10 )

 

 

המטרה : התלמיד יבין את ההבדל בין זכר ונקבה במספרים ( עד 10)

 

ידע מוקדם: קריאה בכתב ובדפוס

                    הכרת ההגדרות זכר ונקבה , רבים ורבות

                   זיהוי והכרת צורות הזכר והנקבה ביחיד וברבים

                    הכרת תוכנות המחשב הבסיסיות

 

היעדים:

 

1.  התלמיד יקרא טבלה נתונה של  מספרים בזכר ובנקבה עד 10 יסמן את החלקים הדומים בצבע ירוק והשונים בצבע וורוד.את המסקנות יכתוב במחברת.

 

  דוגמא:

 

זכר

נקבה

שלושה ספרים

ארבעה תלמידים

שלוש מחברות

ארבע תלמידות

 

2.  התלמיד יזהה מתוך קטע נתון חמישה שמות עצם בצורת ריבוי זכר וחמישה שמות עצם בצורת ריבוי נקבה ויכתוב אותם במחברת

 

3.  התלמיד יבנה טבלה בת ארבע עמודות: זכר, נקבה, רבים ,רבות,  ישבץ בה את המסומנים מהידע הקודם,  ויציין על יד כל צורת ריבוי את צורת היחיד.

 

דוגמא:

זכר

רבים

נקבה

רבות

תלמיד

תלמידים

תלמידה

תלמידות

 

 

 

 

 

4.  התלמיד יזהה מתוך קטע נתון חמישה צירופים של מספרים  ושמות עצם בזכר וחמישה צירופים של מספרים ושמות עצם בנקבה.  ויכתוב אותם במחברת.

 

 

5.  התלמיד יבנה טבלה בת ארבע עמודות, ישבץ בה את הצירופים מהידע הקודם ויציין בסימן + על יד כל צירוף מספרי את המין שלו: זכר, או נקבה.

 

 

דוגמא:

 

 

המספר בספרות

זכר

נקבה

עשר מחברות

10

 

+

שלושה תלמידים

3

+

 

שתי מורות

2

 

+

 

 

6.  התלמיד יקבל קטע (בעברית קלה) ובו ישבץ מספרים בזכר ובנקבה על פי מופעי המספר בתמונונות.

 

דוגמא:

בכיתה יש (10 ) ___________ תלמידות ו (5 ) ___________ תלמידים.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

כשהרופא שואל אותך אם יש לך- ארבע, או ארבעה- מה תענה לו?

 

מה הסיפור של המספרים?

 

* תלמידים יקרים,

בפעילות זו,תלמדו על השימוש במספרים בעברית.

1...2...3... לעבודה !!!

1.  

א.באתר הבא יש טבלה. בבקשה לסמן את הטבלה  ולהעתיק אותה לדף word .

*לטבלת המספרים

 

ב. מה דומה במספרים?

בבקשה לסמן את האותיות הדומות בשתי העמודות בצבע ירוק.

   דוגמא:

       זכר

נקבה

שלושה (שקלים)

ארבעה

שלוש (אגורות)

ארבע

 

 

 

 


ג. מה שונה במספרים?

סמנו( לסמן) את האותיות השונות במספרים בשתי העמודות בצבע וורוד.

 

דוגמא:

    זכר

נקבה

שלושה( שקלים)

ארבעה

שלוש (אגורות)

ארבע

 

ד.מה המשותף לכל המספרים בצד ימין שבטבלה?

 מה המשותף לכל המספרים בצד שמאל ?  האותיות, למי המספר שייך,

בבקשה לכתוב  את התשובה  במחברת/ בדף

בסיום להעביר למורה

 

2.  

א. להיכנס לאתר הבא ולמלא את ההוראות שבתרגיל:

עליכם להתאים למילים ברבים וברבות את המילים ביחיד/ה.

דוגמא: ילד טוב  -  ילדים טובים

*לאתר

 

ב.לבחור מתוך האתר 5 מילים בזכר רבים  ולכתוב אותן במחברת.

דוגמא: תלמידים

 

ג.לבחור מתוך האתר 5 מילים בנקבה רבות ולכתוב אותן במחברת.

 דוגמא: תלמידות

בסיום   להעביר למורה

 

3.  

א. להכין בדף  word- טבלה   עם 4 עמודות כמו בדוגמא:

זכר

רבים

נקבה

רבות

 

 

 

 

 

ב.בבקשה להעתיק את המילים שכתבתם במחברת (בשלב 2) לתוך הטבלה במקומות המתאימים:

אם כתבתם במחברת: "תלמידים", אתם צריכים להעתיק לעמודה של "רבים".

אם כתבתם במחברת "תלמידות", העתיקו (להעתיק) לעמודה של "רבות"

דוגמא:

זכר

רבים

נקבה

רבות

 

תלמידים

 

תלמידות

 

ג. על יד כל מילה בזכר רבים לכתוב את המילה ביחיד-זכר

על יד כל מילה בנקבה רבות, לכתוב את המילה  ביחידה- נקבה

דוגמא:

זכר

רבים

נקבה

רבות

תלמיד

תלמידים

תלמידה

תלמידות

 

בסיום, להעביר את הדף למורה

 

4.

א. באתר הבא : "סיפורים לאביב", לחפש את הסיפור "הזחל הרעב" מאת אריק קרל. [מס' 4 ברשימה]    

*סיפורים לאביב ß הזחל הרעב

 *לאתר ולסיפור

 

ב. למצוא בסיפור 5 מספרים שבאים יחד עם שמות של פירות.

  לכתוב את המספרים שמצאתם במחברת.

דוגמא:

 שני אגסים         

 

ג. לפניכם קישור לסיפור על צמות   *לסיפור

צמות   ß      

 

ד.לחפש בסיפור 5 מספרים שבאים יחד עם המילה "צמות"

 

ה. לכתוב את המספרים שמצאתם במחברת.  דוגמא: שש צמות

בסיום, להעביר למורה

 

5.

א. להכין בדף word-  טבלה עם 4 עמודות:

דוגמא:

 

המספר במילים

המספר בספרות

זכר

נקבה

 

 

 

 

 

לכתוב בטבלה את המספרים  מ-2 הסיפורים [שלב 4-ב  ו- 4-ה] במילים.

דוגמא: שלושה

 

ב.     בבקשה לכתוב בטבלה את המספרים  בספרות.

דוגמא: 3

אם המספר ב"זכר"- בבקשה לסמן (לכתוב) + במקום של "זכר" בטבלה.      

אם המספר ב"נקבה"- בבקשה לסמן + במקום של "נקבה" בטבלה.

בסיום,  להעביר למורה

דוגמא:

המספר במילים

המספר בספרות

זכר

נקבה

תפוח אחד

1

+

 

שש צמות

6

 

+

חמישה תפוזים

5

 

 

* אפשר להשתמש בטבלה הבאה

המספר במילים

המספר בספרות

זכר

נקבה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

 בבקשה להסתכל בתמונות שעל יד כל משפט בסיפור הבא, ולכתוב את המספרים שאתם רואים בתמונה במקומות החסרים.

לדוגמא: אם רואים בתמונה ילד – כתבו (בבקשה לכתוב) ילד ..אחד........

 

יום הולדת לדנה

דנה בת 5. ההורים שלה הכינו ( עשו ) לה מסיבה.

כל הקרובים באו  למסיבה. באו ............ דודים ו............. דודות.

באו גם............. חברות  של דנה וחבר.............. .

דנה קיבלה הרבה מתנות. הדודה חנה נתנה לה ............. מתנות!

הדוד יוסף נתן לה ............ ספרים. אבל מהדוד יצחק היא קיבלה רק ............ שקלים. גם החברים נתנו לה מתנות יפות: ............ כדורים

ו.......... בובות .

דנה ישבה על כיסא עם ............. בלונים וכולם שרו שירים. אימא הכינה (עשתה) לדנה עוגה ............גדולה וגם ............. עוגות קטנות .

כולם אכלו ושתו והילדים אכלו הרבה ממתקים. דני, החבר של דנה אכל .............. סוכריות!

כולם היו שמחים וגם דנה שמחה מאד.

מזל טוב דנה!

 

 

 

מחוון

 

 

 

כראוי

 

 

 

בינוני

 

 

חלש

 

 

סה"כ

 

 

1

 

 

התלמיד יסמן את החלקים הדומים בטבלת המספרים בצבע  ירוק

 

 

סימן את כל החלקים

 

5

 

סימן 7 מתוך 10

 

3

 

סימן 2-4 מתוך 10

 

2

 

 

 

התלמיד יסמן את החלקים השונים בטבלת המספרים בצבע ורוד

 

 

סימן את כל החלקים

 

5

 

סימן 7 מתוך 10

 

3

 

סימן 2-4 מתוך 10

 

2

 

 

 

התלמיד יכתוב את המסקנות במחברת לגבי האותיות במספרים; מין המספר

 

אותיות שונות בזכר ובנקבה

מ-3 – ה ' נוספת למספר בזכר

 

5

 

ענה תשובה חלקית

 

3

 

ענה תשובה שגויה או לא ענה כלל

 

0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

התלמיד יזהה ויעתיק למחברת 5 שמות עצם בצורת ריבוי זכר מתוך קטע נתון

 

 

זיהה נכון והעתיק 5 שמות עצם

 

5

 

זיהה וכתב 3 שמות עצם מתוך 5

 

3

 

זיהה וכתב 1 מתוך 5

 

1

 

 

 

התלמיד יזהה ויעתיק למחברת

5 שמות עצם בצורת ריבוי נקבה מתוך קטע נתון

 

 

זיהה נכון והעתיק 5 שמות עצם

 

5

 

זיהה וכתב 3 שמות עצם מתוך 5

 

3

 

זיהה וכתב 1 מתוך 5

 

 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

התלמיד ישבץ בתוך טבלה את שמות העצם מהידע (השלב) הקודם

 

 

שיבץ 10 שמות עצם

 

5

 

 

שיבץ 7 מתוך 10

 

3

 

שיבץ2-4 מתוך 10

 

1

 

 

 

 

התלמיד יציין בטבלה את צורת היחיד על יד כל צורת ריבוי

 

 

ציין 10 מילים ב"יחיד" בצורה נכונה

 

10

 

ציין 7 מתוך 10 בצורה נכונה

 

7

 

ציין 2-4 מתוך 10

בצורה נכונה

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

התלמיד יזהה בסיפור 5  צירופי מספרים ושמות בזכר ויעתיק אותם למחברת

 

 

 

 

 

זיהה נכון והעתיק 5 צירופים

 

 

 

 

3

 

 

 

 

זיהה נכון והעתיק 3 מתוך 5

 

 

 

 

3

 

 

 

 

זיהה נכון והעתיק  1

 

 

 

 

1

1

 

 

 

התלמיד יזהה בסיפור 5  צירופי מספרים ושמות בנקבה ויעתיק אותם למחברת

 

 

זיהה נכון והעתיק 5 צירופים

 

5

 

זיהה נכון והעתיר 3 מתוך 5

 

3

 

זיהה נכון והעתיק 1

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

התלמיד ישבץ בטבלה את צירופי המספרים מהשלב הקודם

 

 

שיבץ 10 צירופים

 

10

 

שיבץ 7 מתוך 10

 

7

 

שיבץ 2-4 מתוך 10

 

2

 

 

 

על יד כל צירוף של מספר ושם עצם יציין את המספר בספרות

 

ציין נכון 10 מספרים

 

10

 

ציין נכון 7 מתוך 10

 

7

 

ציין נכון 2-4 מתוך 10

 

2

 

 

 

התלמיד יציין בטבלה בסימן + את מין המספר- זכר או נקבה

 

 

סימן נכון 10 צורות

 

10

 

סימון נכון 7 מתוך 10

 

7

 

סימן נכון 2-4 מתוך 10

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

התלמיד יכתוב בתוך קטע נתון מספרים בזכר ובנקבה  (במילים ) לפי מופעי המספר בתמונות

 

 

כתב נכון 10 מספרים לפחות

 

20

 

כתב נכון 7

   

 

14

 

כתב נכון 3-5

 

6